Βρίσκουμε αυτό που ψάχνουμε στο Internet ή τρώμε ό,τι μας ταΐσει η Google;

Βρίσκουμε αυτό που ψάχνουμε στο Internet ή τρώμε ό,τι μας ταΐσει η Google;

Το Internet βρίσκεται στη ζωή μας τα τελευταία 20 χρόνια και όπως προφανώς γνωρίζετε όλοι, οι εμπνευστές αυτού του μοναδικού εργαλείου που άλλαξε ριζικά την Ανθρωπότητα είχαν ως στόχο τη δωρεάν διάδοση της πληροφορίας σε όλο τον κόσμο.

google-evil

Μέσα σε αυτά τα χρόνια δημιουργήθηκαν εταιρείες-κολοσσοί που εκμεταλλεύτηκαν (και εκμεταλλεύονται) αυτό το δωρεάν (;) εργαλείο και έχουν καταφέρει να αποκτήσουν εξωπραγματική ισχύ, είτε μιλάμε για οικονομικά μεγέθη είτε για άσκηση πίεσης στα κέντρα αποφάσεων.

 

Μία από αυτές τις εταιρείες είναι και η Google, μια λέξη που για πολλούς αποτελεί συνώνυμο του Internet, η οποία ξεκίνησε ως μια ακόμη μηχανή αναζήτησης αλλά κατάφερε να ξεχωρίσει από τις υπόλοιπες επειδή προσέφερε τα καλύτερα και πιο στοχευμένα οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης (οι δωρεάν αναρτήσεις). Βέβαια, αργά ή γρήγορα θα έπρεπε να βγει και το απαραίτητο παραδάκι από αυτή την υπηρεσία (κάτι καθόλου κατακριτέο), αλλά η κατάσταση με τα πληρωμένα αποτελέσματα αναζήτησης έχει πλέον ξεφύγει σε απίστευτο βαθμό.

Όπως επισημαίνει και μας αποδεικνύει με screenshots ο Aaron Harris (συνιδρυτής του Tutorspree), η Google έχει μετατρέψει τη μηχανή αναζήτησης σε “κατάστημα διαφημίσεων”, αποκλειστικά με δικά της προϊοντα.

auto_mechanic

Screenshot από MacBook Air 13” με browser σε κανονικό μέγεθος, με όρο αναζήτησης “auto mechanic” στην περιοχή TriBeCa (Νέα Υόρκη).

  • 29% Google AdWords
  • 7% Google Maps τοπικά αποτελέσματα αναζήτησης
  • 14% Navigation Bar (Google+ notifications κλπ.)
  • 13% οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης, με πρώτη τη Wikipedia και έπειτα το Yelp, το οποίο είναι ανταγωνιστικό της Google

italian_restaurant

Screenshot από MacBook Air 13” με browser σε κανονικό μέγεθος, με όρο αναζήτησης “italian restaurant” στην περιοχή TriBeCa (Νέα Υόρκη).

  • 30% Carousel με φωτογραφίες από Google+ και Zagat (ανήκει στη Google)
  • 15% Google Maps τοπικά αποτελέσματα αναζήτησης
  • 14% Navigation Bar
  • 9% Google AdWords
  • 4% “ψευτο-οργανικό” αποτέλεσμα αναζήτησης, αφού οδηγεί στο Zagat
  • 7% οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης

iphone_search

Screenshot από iPhone με όρο αναζήτησης “Italian food” στην περιοχή TriBeCa (Νέα Υόρκη).

Ο Harris αναφέρει ότι μετά από 4 full scrolls είδε τα πρώτα οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης, καθώς οι προηγούμενες 4 οθόνες παρουσίασαν πρώτα AdWords, καταχώρηση στο Zagat και Google Maps με τοπικά αποτελέσματα.

Εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι η Google θέλει να πετάξει έξω από το παιχνίδι τόσο τους ανταγωνιστές της (ζήτημα για το οποίο έχει κληθεί να δώσει εξηγήσεις αρκετές φορές), όσο και τους επαγγελματίες που δεν πληρώνουν για διαφήμιση σε κάποια από τις υπηρεσίες της, αλλά το πλήγμα το δέχεται και ο τελικός χρήστης που καθοδηγείται σε διαφορετικό προορισμό από αυτόν που αναζητούσε (όπου προορισμός βάλτε ό,τι θέλετε).

Να σημειωθεί ότι η Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ (FTC) έχει αποστείλει επιστολές σε 24 εταιρείες που διαθέτουν μηχανές αναζήτησης (συμπεριλαμβάνονται οι Google, Microsoft και Yahoo) προειδοποιώντας τους για την πολιτική διαφήμισης που επιλέγουν. Τονίζεται ιδιαίτερα πως θα πρέπει να φαίνεται ξεκάθαρα στον χρήστη ότι ένα αποτέλεσμα αναζήτησης είναι διαφήμιση, αφήνοντας να εννοηθεί ότι τα τελευταία χρόνια δεν διακρίνονται εύκολα εξαιτίας και της χρήσης φορητών συσκευών με μικρότερες οθόνες όπου ο χώρος είναι περιορισμένος.

Η υπόθεση σηκώνει συζήτηση και πιθανότατα θα κληθούν για εξηγήσεις από τις αρμόδιες επιτροπές ανά τον κόσμο όχι μόνο η Google, αλλά και οι Microsoft, Yahoo για παρόμοιες πρακτικές. Το δυσάρεστο, ειδικότερα για τη Google, δεν είναι ότι προσπαθεί να αποκομίσει κέρδη, αλλά το γεγονός ότι πλασάρει τις υπηρεσίες της με την ταμπέλα του δωρεάν, open-source ή όπως αλλιώς θέλετε…

 

 

 

 

 

 

http://www.techgear.gr/

Leave A Response